CARNE SI MANCARURI CU CARNE

RATA FRIPTA CU VARZA ROSIE INABUSITA (CA IN SLOVACIA)



     Dragi gospodine! Iubesc la nebunie rata cu varza la cuptor pregatita de mama acasa, dar cea din Slovacia, ce sa zic?, nu are nici o hiba. Este asa de buna ca imi curg deja balele acum cind va scriu. Are cu totul alt gust, alta aroma, este dementiala.
Daca nu o veti incerca macar o data pierdeti enorm. Nu pentru ca scriu eu aici reteta, nu am inventat-o eu, m-au invatat si pe mine altii. Dar la capitolul gatit rate si gaste, slovacii, ca si austriecii, cat si altii pe care eu nu ii stiu, sunt maestri. Incercati si veti avea o duminica regeasca.


     INGREDIENTE: 1 rata de circa 2,5 kg
                                4-5 mere in functie de marimea lor si a ratei
                                sare, multa sare
                                1 lingura seminte de chimen 
                                500 ml lapte
                                1 kg varza rosie 
                                2 linguri seminte de chimen  
                                2-3 linguri zahar                                 
                                2-3 linguri otet  

     PREPARAREA RATEI: Rata o decongelam cu o zi inainte de ziua pregatirii. Dimineata scoatem rata din congelator si o lasam la decongelat.

   
     Seara, cind rata este decongelata o spalam bine peste tot, o curatam de fulgii ce pot fi ramasi pe alocuri, o saram cu multa, multa sare si in exterior si in interior si o lasam la frigider acoperita peste noapte. Cred ca nu este nici un secret pentru voi faptul ca, carnea absoarbe exact cantitatea de sare de care are nevoie. Dimineata spalam rata cu lapte pe exterior si in interior pentru a o curata de excesul de sare.

   
     Presaram rata cu seminte de chimen si o umplem cu merele spalate. In interior pot incapea maxim 5 mere. Ii legam picioarele strans si o asezam intr-o tava metalica ce trebuie musai sa aiba capac (eventual acoperiti cu o alta tava de aceeasi dimensiune ca si mine).

   
     Am auzit ca cea mai buna rata iese cea preparata in vase de lut, ceva gen vasul roman de la noi. Eu am un astfel de vas, numai ca este prea mare. A fost cumparat pentru o gasca ce cantarea 7 kg curatata, iar cum rata de astazi are numai 2,5 kg, am zis ca este prea mare vasul pentru o ratusca asa micuta. Vasul cu rata acoperit se introduce in cuptorul incins la 150°C aproximativ 4 ore.

   
     Dupa cele patru ore, scurgem intr-un pahar grasimea lasata si frigem rata mai departe inca o ora; de aceasta data vasul neacoperit si marind temperatura la 200°C.

   
     In principiu cind rata este rumenita frumos, scoatem merele din interior, le aruncam, portionam rata si servim alaturi de varza si knedla (galusti de paine).





   
     In locul knedlei puteti servi paine nu foarte proaspata ce o incalziti la aburi si pe care picurati grasime scursa de la rata.

 
     PREPARAREA VERZEI: Varza o curatam de frunzele uscate si o taiem fideluta (nu foarte marunt, astfel se va sfarima la gatit) sau o dam pe razatoare.

   
     Varza razuita se pune intr-o oala incapatoare, se sareaza dupa gust, se presara cu 2 linguri seminte de chimen, acoperim si lasam la foc mediu spre mic la innabusit. Nu se adauga nci un strop de apa. Cind varza incepe sa fiarba, adaugam 2-3 linguri zahar si cam tot atatea de otet si lasam mai departe la innabusit.

   
     Pe toata perioada fierberii oala cu varza va fi acoperita. Fierbem maxim o ora pina se inmoaie varza, iar in final varza va trebui sa se prezinte astfel: bucatelele de varza vor fi moi si in acelasi timp crocante (nu fierbeti pina se vor sfarima), putin dulce si acra in acelasi timp, cu aroma de chimen.


     In functie de aceasta recomandare adaugati zahar si otet mai mult sau mai putin, dupa gustul propiu, dar sa nu care cumva sa o pregatiti gen varza calita romaneasca. Are un gust si o textura total diferita. Servim alaturi de rata sau gasca fripta.


     Pofta buna,
     Nico





Nicoleta Grófová

3 comentarii :

  1. Rata cu varza ...buna rau de tot! Nu am facut niciodata cu varza rosie , vine asa frumos colorata in farfurie.
    salutari!

    RăspundețiȘtergere
  2. Salutare,
    De la rata ta Nico imi ploua in gura. Eu am doar pieptul de la o rata de tara. Crezi ca merge sa-l impanez cu mere si in rest sa pastrez reteta ? Sau imi sai o alta idee ce sa fac cu un piet de rata .

    Apropo am uitat sa spun ca sunt novice in gatit :-)
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Carmen. Nu iti recomand sa incerci reteta asta cu un piept de rata. Rezultatul nu va fi acelasi. Carnea de rata are un gust usor dulceag acrisor de la merele cu care a fost coapta la cuptor. Eu am o idee si mai buna. Cauta un bilet de avion, poate gasesti mai ieftin pentru un weekend de joi pana duminica si eu dau rata si multe alte bunatati de pe la noi. Te cazez si te rasfat ca la carte. Ce zici, incercam? Te pup, Nico

      Ștergere

Un produs Blogger.