ALTE DESERTURI

CAS DIN MUST CA LA TELEORMAN



     Bun gasit dragilor!

     Poate o sa vi se para un pic ciudata aceasta reteta, dar cei care au radacini in Teleorman poate o cunosc si se vor bucura ca si-o reamintesc.
     Cind vine vorba de copilarie fiecare are amintiri, gusturi si mirosuri care ii amintesc de ea. Una dintre amintirile mele legate de copilarie si de bunica noastra din partea mamei este si aceasta reteta. Imi amintesc cu drag fiecare cules de vie, stors de struguri si toata alergatura noastra in jurul jgeabului si a bunicii intreband de zor: "Gata mamaie, ne faci cas?" Si apoi invarteala noastra in jurul focului pentru ca normal, mamaia ne facea cas afara, in tuci pe foc de lemne...si spartul nucilor abia cazute din nuc si asteptatarea racirii casului...si apoi pofta cu care devoram fiecare inghititura. Plecarea acasa si castronul cu cas pe care il primeam de fiecare data. Amintiri frumoase, gusturi si mirosuri care sunt aproape pe cale de disparitie.


     In Bratislava an de an se sarbatoreste "Festivalul vinului", o serbare foarte frumoasa si pe care o astept cu bucurie deja de fiecare data. Aceste serbari au loc exact in cartierul unde locuim, aici fiind culturi de vita de vie si asociez acest festival cu culesul viei din copilaria mea. Nu de fiecare data gasesc must; aici se vinde "burčiak", un fel de must fermentat (bautura alcolica obtinuta din must care se vinde in perioada 15 august-31 decembrie a fiecarui an) si pe care slovacii il adora. Fiind consumatori mai mult de vin alb decat de vin rosu, de aceea si mustul din struguri negri este mai rar. In acest an am gasit must si bucuria mea a fost fara margini: in sfarsit o sa fac casul la care ma gandesc de cel putin 15 ani.   
     Am cautat pe internet informatii despre acest preparat, am gasit ceva similar, insa eu va prezint reteta asa cum eu mi-o amintesc de la bunica mea.

     INGREDIENTE: 1,5 l must de struguri negri
                                150 g faina
                                100 g nuci
                            zahar dupa gust (functie de dulceata mustului; nu trebuie sa fie dulce rau, dar nici acru)

     Intr-o oala punem mustul la fiert. Am folosit oala Delimano sa fiu sigura ca nu se va lipi si voi compromite bunatate de gust.



     Cind mustul s-a incalzit (sa nu fie fierbinte pentru ca se fac cocoloase) adaugam faina si amestecam pana se ingroasa. Cind incepe sa fiarba si sa clocoteasca crema (casul nostru), adaugam nucile taiate bucatele.





     Gustam sa vedem daca este destul de dulce; daca nu, mai adaugam 1-2 linguri de zahar.



     Punem casul in castronele si lasam la racit. Cind se raceste servim.



     Este foarte bun; nu stiu cu ce sa il compar ca si gust...numai incercand o sa ii aflati gustul si o sa deveniti dependenti.

     Sa aveti pofta,
     Nico

     PS: Va atasez cateva fotografii de la "Festivalul Vinului Rača" din acest an. Toate cele bune!









La microfon presedintele Slovaciei, Ivan Gašparovič




     Fotografiile sunt facute cu telefonul, de aceea imi cer scuze pentru calitatea lor....insa mi-a facut placere sa vi le arat si voua. Nico


Nicoleta Grófová

19 comentarii :

  1. Nico draga m-a impresionat postarea ta! Reteta este deosebita (eu nu am cunoscut-o pana acum). Se simte caldura sulfetului tau in randurile acestea.

    Retetele transmise din generatie in generatie au intr-adevar o valoare speciala. Undeva... intr-un colt de suflet ”pastram” zile pe care nu le vom uita niciodata, oameni pe care ii vom iubi mereu (oriunde s-ar afla), gusturi inconfundabile ce ne-au bucurat copilaria.

    Felicitari pentru postare, este deosebit de frumoasa! Ma bucur ca datorita tie si fotografiilor tale am fost cel putin o clipa ”partasa” la aceasta sarbatoare a toamnei.

    Te pup si iti doresc o duminica frumoasa alaturi de ai tai dragi!

    P.S. Nu m-as fi gandit niciodata ca ai facut fotografiile cu telefonul, atat de frumoase sunt!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Antonia. Iti multumesc pentru cuvintele frumoase...de fiecare data ma surprinzi cu vorbe dulci. Cind am citit prima data ce mi-ai scris, chiar mi-au dat lacrimile. Mi-am amintit si simtit mult mai intens vremurile de care am scris. Multumesc frumos pentru imboldurile pozitive pe care mi le transmiti. O seara placuta si voua, Nico

      Ștergere
  2. bunica (de langa Zimnicea) ne facea cand eram copii cas din must, dar nu punea nuci :)
    e foarte bun, e un fel de budinca din must

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cris, bine ai venit pe la noi. Casul este bun si fara nuci, dar eu asa l-am pomenit: cu nuci. As manca pana il termin si cu si fara nuci. Este la fel de bun in ambele variante. Te pup, Nico

      Ștergere
  3. Deci e singura retata care am gasito pe internet si am sa incerc sa fac si eu gustul copilariei ca la Teleorman,avand in vedere ca locuiesc in acest judet.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Anonim, ma bucur daca vei incerca reteta pe care ne-o facea bunica nostra, si avand in vedere ca esti din Teleorman inteleg ca nu cunosti aceasta reteta. Pot sa te intreb din ce zona a judetului esti? Totodata astept impresia ta despre acest preparat. Numai bine, Nico

      Ștergere
  4. Ce ma bucur ca am gasit pe cineva "din partea locului". Si eu am copilarit in judetul Teleorman, comuna Cervenia. Din pacate, eram prea mica atunci cand bunica mea s-a stins si nu am auzit de aceasta reteta . O voi incerca, in amintirea vremurilor de odinioara.
    Cu simpatie,
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna Mihaela, ma bucur sa te cunosc si sa stiu ca esti teleormaneanca la origini. Mama mea este din Buzescu si acolo bunica ne facea acest cas din must. Saptamana viitoare la noi o sa fie festivalul de unde sunt postate fotografii la sfarsitul articolului. Asa ma bucur...voi cumpara must si voi face si eu din nou reteta. Te pup si mult succes in toate, Nico

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna Nico eu nu m-am nascut in Teleorman dar am copilarit de la 9 ani cind parintii sau mutata cu serviciu si i-mi amintesc ca am mincat parintii nu stiau sa-mi faca dar aveam o vecina care i-mi aducea in fiecare an stiind ca-mi place

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna draga mea, ma bucur ca ti-a amintit de copilarie reteta mea. Eu l-am facut in amintirea bunicii mele si m-am bucurat tare mult sa descopar ca avea acelasi gust. Toate cele bune, Nico

      Ștergere
    2. Si uite asa ne intalnim teleormaneii pe facebook raspaditi in toata tara ,incercand sa ne aducem aminte de anii frumosi ai copilariei petrecuti in acest judet,

      Ștergere
  7. ce de urmasi de ai lui liviu vasilica pe aici frate!ms fete pt reteta,parca asa se zice la tr.eu sunt de loc din viisoara.salveee!zi faina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cata dreptate aveti...suntem urmasii lui Liviu Vasilica. Ma consulta cind eram copil la cabinetul scolar. Dumnezeu sa il odihneasca in pace. O zi frumoasa si dvs! Nico

      Ștergere
  8. sa pube-ti mai multe retete de la teleorman daca le stiti,cum ar fii de ex:ciorba de raci de ardei ,rasol de peste si saramurile alea periculoase de arunci cu tuciul dupa boldei,eu sunt baiat si stiu sa gasesc vreo 30 de retete a la teleorman.daca pot sa va ajut cu vreuna o fac cu drag.eu sunt mihai sau mihaita cum se zice pe la tr.o zi buna la toti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Mihai. Iti multimesc frumos de comentarii. Ciorba de raci vreau sa fac....stau racii in bucatarie intr-un cosulet de rachita cred ca de 2 luni. Poate reusesc in acest weekend sa fac renumita ciorba teleormaneana. Legat de retetele pe care le pregatesti tu iti las adresa mea de mail nicoleta.grofova@gmail.com . Astept sa dai un semn. O zi frumoasa, Nico

      Ștergere
  9. Wowa e singurul articol despre cas sau coleasa de struguri unica . Am intrebat multi dar se pare ca doar ai nostri teleormaneni stiu reteta . Alex madtid

    RăspundețiȘtergere
  10. Stiu ca se face magiun din must fara faina cu nuca si dovleac

    RăspundețiȘtergere
  11. Bună,și eu tot din Teleorman sunt.Mă bucur că am găsit pe cineva care sa posteze rețeta,am făcut azi și a ieșit foarte bună,mulțumesc pentru reteta.

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.