ALTE DESERTURI

CORNURI DE BRATISLAVA (BRASTISLAVSKÉ ROŽKY SAU POZSONYI KIFLI)

                   

     "Bratislavský rožok", "Pressburger Kipfel" sau "Pozsonyi kifli". In romana ar fi "Cornuri de Bratislava". Bunatati in forma de potcoava din aluat dospit. Cu suprafata aurita si cu crapaturi. Cu mac umed si suculent in interior, cat si cu nuca; aceste cornuri sunt incluse si in registrul de specialitati traditionale ale Uniunii Europene.
     Un cos plin cu cornuri cu nuca si mac au fost descoperite pentru prima data la sarbatoarea Sf. Nicolae in anul 1785 in Pressburg (denumirea in germana a Bratislavei). In brutaria lui "La Scheuermann", nu departe de "Cafeneaua Mayer"(aceasta exista si astazi si aici am mancat cea mai buna prajitura cu piure de castane; absolut dementiala. Daca vizitati Bratislava nu ratati Cafeneaua Mayer, este in centru istoric al orasului). Printre locuitori mesajul cu aceasta inovatie s-a raspindit cu viteza fulgerului. Marca inregistrata a primit-o in anul 1910 un maestru brutar pe nume Schwappach Ágoston. Printre alti producatori Johann Korče si fiul sau Hans, Emil Kastner, Anton Pressberger si cel mai cunoscut Gustav Wendler, care in cofetarie pe strada Štefániková expedia cornuri si cu posta. Denumirea "de Bratislava" a fost folosita incepand din anul 1920.
     Gustul si mirosul lor placut il cunosc astazi si cafenelele selecte din America, Japonia, Liban.. "


     Am descoperit aceasta reteta pe blogul Bucatareselor vesele, si cum imi propusesem mai demult sa o fac, inca era in lista de asteptare. Fetele au si un concurs prilejuit de implinirea a patru ani de existenta, deci un motiv in plus sa fac reteta. Asadar ma inscriu cu ea la concursul organizat de ele, concurs despre care gasiti detalii AICI.

     INGREDIENTE: ALUAT: 600 gr faina
                                              250 gr unt
                                              200 ml lapte
                                              30 gr zahar pudra
                                              2 oua
                                              20 gr drojdie
                                              un praf de sare

                               UMPLUTURA CU NUCA: 100 gr nuca macinata
                                                                             75 ml apa
                                                                             25 gr stafide
                                                                             coaja rasa de la o jumatate de lamaie
                                                                             75 gr zahar pudra

                               UMPLUTURA CU MAC: 100 gr mac macinat
                                                                           75 ml apa
                                                                           25 gr stafide
                                                                           coaja rasa de la o jumatate de lamaie
                                                                           75 gr zahar pudra

                                                                           un ou pentru uns

     Preparare aluat: In laptele caldut amestecam drojdia si lasam la dospit maiaua. Intr-un castron punem faina, adaugam maiaua dospita, ouale, sarea si untul topit. Reteta originala a fetelor era cu untura, eu nu am avut si am folosit numai unt, pe care l-am topit la microunde. Am procedat astfel pentru a se incorpora mai repede si mai bine cu faina. Framantam si obtinem un aluat elastic pe care il dam la rece pina pregatim umpluturile.
     Va recomand sa pregatiti amandoua umpluturile, sunt bune, bune aceste cornuri si creeaza dependenta.


     Prepararea umpluturilor: Aici am modificat putin, adica in loc de lapte am pus apa. Am procedat astfel, deoarece am gasit intr-o carte veche de bucate aceasta indicatie. A se folosi apa si foarte putin lapte pentru a nu crapa cornurile in timpul coacerii. Asadar am facut un sirop din apa cu zahar pe care fierbinte l-am turnat peste mac, cat si peste nuca, fiecare bucurindu-se de cate un castron separat. In fiecare castron am amestecat si celelalte ingrediente si astfel umpluturile sunt gata.


     Mai departe am impartit aluatul obtinut in cantitati aproximativ egale: minim 28 grame, maxim 34 grame, majoritatea avand 32 grame. Am format si modelat bilute cu mana, care pina sa termin eu cu modelarea s-au si dospit. Sunt micute si se dospesc numaidecat.


      Luam biluta de aluat si o intindem cu sucitorul in lungime sub forma elipsoidala. Asta era secretul pe care l-am cautat indelung. Voiam sa aiba forma ca cele originale ce se vand la noi. Sper sa nu supar fetele si sa ma descalifice. Dar nu puteam sa prezint o reteta specifica zonei in care traiesc fara sa ma conformez cu originalul. Asadar pe fiecare bucatica de aluat asezam pe lungime cu o lingurita umplutura, rulam ca in fotografiile atasate si le asezam in forma cu hartie de copt sub forma de potcoava. Forma de potcoava este specifica acestor cornuri asa cum am prezentat la inceput.



     Ungem cornurile cu galbenus de ou, lasam sa se usuce si inainte de a le baga la cuptor le mai ungem odata cu albus de ou. Astfel ele vor arata marmorate, cu acel aspect "de crapaturi". Pot sa spun ca nu am inteles faza cu uscatul, de aceea nu le am asa "de crapate". Ale fetelor sunt foarte frumoase, ca cele originale.


     Introducem tava in cuptorul incins la 200°C (asa am procedat eu) si le coacem pina se rumenesc si crapa frumos pe deasupra. Sunt delicioase, absolut delicioase!




    
     Le multumesc fetelor pentru reteta, fara ele nu as fi facut nici astazi aceste cornuri. Este mai usor sa cumperi unul, doua de pofta. Si astfel am mancat eu numai aceste cornuri dimineata, la prinz si seara, doua zile pina cind au disparut si a ramas numai amintirea lor.

     Pofta buna va doresc!
     Nico


     PS: Pentru voi, o reteta veche a acestor cornuri dintr-o carte de bucate din anul 1948 si o fotografie a celor originale.



     Update: Cu aceasta reteta am castigat locul III la concursul organizat de blogul Bucataresele Vesele in colaborare cu Sarah Pop. Premiul meu a constat intr-un cutit pentru prajituri Magic.



Nicoleta Grófová

14 comentarii :

  1. La Multi Ani ! Sa fii fericita si iubita ! Zile senine sa se perinde in viata ta !
    Te imbratisez cu drag ,

    Lia (Bucataresele Vesele)

    RăspundețiȘtergere
  2. Lia, iti multumesc frumos de urare! M-am bucurat tare mult sa descopar cati prieteni am linga mine. A fost o zi minunata, o zi in care mi-au fost aproape multe suflete dragi mie. Sa ne auzim cu bine, Nico.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce frumos arata! Le fac si eu astazi, multumesc!
    Week-end frumos!

    RăspundețiȘtergere
  4. Gabi, bine ai venit! Ma bucur ca o sa incerci reteta noastra. Dar sa vii sa ne spui si cum ti-au iesit.Vrem si noi sa gustam din ale tale. Te pupam, Nico si Lia

    RăspundețiȘtergere
  5. Numai acum am descoperit ca ai blog,Nico. Super faina si reteta,oricum eu am vazut la tine multe care mi-au placut. Te pup si ne mai auzim noi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ne-am gasit Mitinita! Ma bucur daca iti place reteta; cornuletele acestea sunt foarte foarte bune. Te pup, Nico

      Ștergere
  6. Pfuuuu, cat am cautat blogul si reteta :)))
    Le-am facut atunci si au fost cele mai bune din lume :d, dar pentru ca nu am pus reteta pe blog , acum uitasem cum se numesc si cautam de nebuna :)). Vreau sa le fac iar maine sau poimaine.
    Grozave sunt!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gabi, ce ma bucur ca ai mai aparut. Ma gandisem la tine sa stii (am dat o raita asa discreta pe blogul tau si am vazut ca nu ai pus reteta) si credeam ca nu ai fost multumita de rezultat. Sa mananci un corn si pentru mine....ca pofta mare mi-ai facut. Toate cele bune, Nico

      Ștergere
  7. Am mancat 5 :-)).
    Te pup si multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  8. Sunt minunate,frumoasee.O reteta care merita incercata Nico ,nu vad nici o deosebire intre ale tale si cele "originale "

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi place aici,dar nu pot sa nu va intreb,locuiti in Slovacia? De ceva timp si eu - la Nitra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Corina, da, locuiesc la Bratislava. Nitra este relativ aproape....poate iti fac intr-o zi o vizita (sotul meu va merge destul de des la Nitra in urmatoarea perioada). Daca vrei sa ne auzim cauta-ma pe facebook si adauga-ma la prieteni: Nicoleta Grófová. O seara frumoasa, Nico

      Ștergere

Un produs Blogger.