CARNE SI MANCARURI CU CARNE

GASCA FRIPTA CU VARZA ROSIE MARINATA



     Pentru ca se apropie sarbatorile m-am gandit sa va aduc in atentie aceasta reteta care este in topul preferintelor noastre. De fapt, noi suntem mari iubitori de rate si gaste fripte (la cuptor, nu pe gratar), precum si varza rosie. E drept, ca trebuie sa te mai tina si buzunarul...gasca de fata a costat o gramada...dar sigur a facut toti banii. A avut 6,5 kg.




    Reteta de varza pe care am pregatit-o ca si garnitura este mai deosebita pentru ca se marineaza varza de cu seara. Avem nevoie de mai multe ingrediente decat la pregatirea clasica care se practica pe aici, dar va asigur ca o alta reteta mai buna nu exista. Asa mi-a spus cunostinta care mi-a dat reteta si dupa ce am facut-o am ramas si eu la parerea ei. M-as bucura tare mult daca cineva incearca reteta, stiu ca la romani nu se prea gateste cu carne de rata si gasca si aici ma gandesc la alte moduri de preparare, si nu la binecunoscuta rata pe varza de la noi. Daca ma gandesc bine si asta este tot o "rata cu varza", mai altfel si dupa bucataria ceha si slovaca. Si in Austria o sa mancati ceva asemanator.
     Acestea fiind zise sa trecem la pregatirea in sine.

     INGREDIENTE: 1 gasca (6,5 kg sau mai mica)
                                1 kg de varza rosie
                                sare dupa gust
                                2 linguri zahar
                                2 linguri grasime de gasca sau ulei
                                1 ceapa taiata cubulete

                                Pentru marinada: 1 mar ras
                                                              250 ml vin rosu
                                                              zeama de la 2 portocale
                                                              zeama de la o lamaie
                                                              3 cuisoare
                                                              3 foi de dafin
                                                              1 varf scortisoara praf
                                                              2 linguri compot de afine sau coacaze negre

     Prepararea gastei: Gasca se curata si se spala de cu seara. Daca o aveti congelata si este de marimea celei pe care eu am pregatit-o eu, va recomand sa o scoateti cu doua seri inainte de a o pregati. Pina a doua zi se va dezgheta, iar in ultima seara trebuie sa o presaram cu multa, multa sare, atat in interior cat si in exterior. Nu trebuie sa va ingrijorati, probabil stiti ca isi ia numai cata sare are nevoie si cu siguranta nu riscati sa aveti o carne prea sarata. Dupa ce am presarat gasca cu sare o acoperim si o dam la rece pina a doua zi.
A doua zi, dis de dimineata o asezam intr-un vas roman sau intr-o tava;


     dar ceea ce este foarte important, gasca se coace la cuptor acoperita, deci va trebuiesc doua tavi de aceleasi dimensiuni si oarecum inalte. Ar fi de preferat vasul roman, al meu este imens si este special numai pentru pregatirea de rate si gaste la cuptor care se pregatesc destul de des iarna la slovaci.


     Introducem vasul in cuptorul incins la 160°C si coacem acoperit timp de 3-4-5 ore in functie de marimea pasarii. Trebuie sa ne uitam din cand in cand in cuptor, sa scurgem surplusul de grasime care se lasa si sa stropim gasca cu aceasta grasime. De la o asemenea gasca am obtinut aproximativ 1 kg de grasime pe care l-am folosit si in prepararea unor saratele. Au fost mondiale. Acum imi pare rau pentru ca la inceputul carierei mele s-a mai intamplat sa arunc grasimea scursa, nestiind cum sa o intrebuintez. Frig si carne de pui in grasime de gasca si este mai buna decat cea pragatita in ulei.
     Dupa ce carnea este facuta (se observa ca incepe sa crape si sa se desprinda oarecum), descoperim si putem sa mutam pe treapta grill a cuptorului pentru a obtine o crusta crocanta.




     Pregatirea garniturii de varza rosie: Tot de cu seara se incepe si pregatirea acesteia. Varza rosie o taiem taietei, nu foarte subtiri. De preferat este sa folositi o razatoare sau un feliator ca sa nu fie taiata prea subtire.
     Vom pregati un sos marinat din marul ras fin, vinul rosu, zeama de portocale si lamaie, sare si piper negru dupa gust, putina scortisoara, foile de dafin, cuisoarele si compotul de afine sau coacaze negre. In acest sos marinat punem varza rosie si amestecam bine. Acoperim si dam la rece pina a doua zi.
     A doua zi, intr-o cratita incapatoare punem zaharul pe care il caramelizam cu 2 linguri de ulei (grasime de gasca). Dupa caramelizare adaugam ceapa taiata cubulete, prajim si apoi adaugam varza rosie impreuna cu sosul marinat. Acoperit innabusim pina cind varza se inmoaie. Atentie mare, varza astfel pregatita nu are deloc textura celei care se pragateste la romani. Ea se inmoaie prin innabusire si trebuie sa ramana bucatele intregi si crocante. Acest lucru se observa din fotografiile finale, chiar daca din timpul pregatirii fotografiile lipsesc. Nu am reusit sa fotografiez toti pasii fiind presata de timp.


     Se serveste carnea de gasca impreuna cu varza si sosmarinat. In loc de paine putem servi "knedla",


     care este de fapt o paine pregatita la aburi sau fiarta in apa si din aluat pregatit cu lapte in loc de apa. Acestea sunt singurele diferente intre knedla si painea pregatita la cuptor. O sa revin maine cu reteta de knedla pe care eu o pregatesc in cazul in care nu o cumpar. Reteta are si un video facut pentru concursul Delimano de anul acesta.



     Sa aveti pofta si sa ne auzim cu bine,
     Nico

     Update 26.11.2012 - Cu aceasta reteta am castigat in cadrul Concursului "Cu retete de Sarbatori castigi Untdelemn de la Bunica!" 5 sticle x 1 l Untdelemn de la Bunica - Clasic si 5 sticle x 1 l Untdelemn de la Bunica - Prajit. Multumesc frumos Lumea Retetelor!


     Update 14.12.2012 - Cu aceasta reteta am castigat in cadrul concursului "Vestitor de Oprisor" organizat de Bucataresele Vesele doua sticle de vin oferite de Crama Oprisor. Multumesc frumos Cramei Oprisor pe aceasta cale!



Nicoleta Grófová

4 comentarii :

  1. Răspunsuri
    1. Mersi Sara, chiar ai nimerit bine. Te invit la masa. O zi frumoasa sa ai, Nico

      Ștergere
  2. Ce bine arata!!! Am facut si eu rata nu demult,si mi-a placut mult, dar nu am folosit varza rosie. Preparatul tau e mai de efect, si cu siguranta delicios! Pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Mersi Paula...incearca si varza asta cu sosul marinat...eu am ajuns sa mananc si cu paine goala, ma rog, knedla....carnea sa manaca repede si apoi ramane varza....si este buna, buna si fara carne...mňam

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.