ALTE DESERTURI

COZONACI CU STAFIDE



     Se apropie cu pasi repezi Pastele si de aceea am incercat o reteta noua de cozonaci. Reteta este dupa cartea de bucate a Sandei Marin si ne-a placut. Am folosit in locul umpluturii obisnuite numai stafide pe care am uitat sa le pun la inmuiat. De fapt in ziua in care am facut cozonacul am alergat cu Luky pe la spital, timp in care cozonacul meu se dospea si cind am venit acasa deja era dospit si trebuia pus in tavi. Cind voi reface aceasta reteta o sa pun stafidele la inmuiat in rom de cu seara. Va recomand sa procedati astfel.

     INGREDIENTE: 1,250 kg faina
                               7 galbenusuri
                               4 albusuri
                               300 g zahar
                               250 g unt
                               2 linguri ulei
                               500 ml lapte
                               1 lingura rom
                               1 plic zahar vanilat
                               50 g drojdie
                               1 lingurita rasa de sare
                               coaja rasa de la 2 lamai
                               250 g stafide

     Drojdia o frecam cu o lingura de zahar. Adaugam putin lapte si putina faina. Laptele l-am folosit la temperatura camerei, deci nu l-am incalzit cum era specificat in cartea lui Sanda Marin. Lasam la dospit, o sa vedeti ca plamadeala incepe sa creasca si isi mareste volumul.
     Galbenusurile le frecam spuma cu zaharul pana obtinem o crema spumoasa.
     Albusurile le batem spuma cu un praf de sare.




     Intr-un  castron sau lighean de bucatarie punem 1 kg faina. Facem o gaura in mijloc si adaugam laptele, romul, coaja rasa de lamaie, zaharul vanilat, galbenusurile si albusurile spuma. Adaugam si plamadeala si incepem sa framantam cel putin 30 minute, aducand aluatul de pe margini spre mijloc. Daca aluatul este prea moale adaugam si restul de faina. In aceasta etapa am framantat aluatul cu mixerul. Dupa aceasta prima framantare incepem sa adaugam untul topit si racit si framantam mai departe cat sa il incorporam. Aluatul rezultat  trebuie sa fie elastic si sa nu se lipeasca. Acoperim vasul cu aluat cu un prosop curat si il lasam la dospit circa doua trei, ore.



     Masa de aluat rezultata  a cantarit 2470 g. Din aceasta cantitate am folosit 600 g pentru pasca, restul de aluat l-am impartit in 2 parti egale si am facut 2 cozonaci. In functie de marimea tavilor folosite va hotarati daca faceti 3 sau 4 cozonaci, in conditiile in care presupunem ca nu realizati si pasca ca mine.
     Tavile de cozonac le-am tapetat cu hartie de copt.
     Cu suprafata de lucru si mainile unse cu ulei, modelam cozonacii. I-am impletit, de aceea echivalentul in aluat al unui cozonac l-am impartit in doua. Intindem aluatul, il presaram cu stafidele inmuiate in rom,


     si rulam cat mai strans. Impletim rulourile cate doua si le asezam in forma. Aluatul trebuie sa ajunga maxim la jumatatea formei inainte de dospire.


     Acoperim cozonacii si ii lasam sa creasca la cald pana isi maresc volumul.
     Incalzim cuptorul la 180°C si coacem cozonacii la aceasta temperatura. Inainte de ai baga in cuptor ii ungem cu ou batut cu putin lapte si ii presaram cu zahar.


     In timpul coptului, daca incep sa se arda de sus ii acoperim cu hartie de copt. Dupa ce s-au copt ii lasam in tavi pana incep sa se raceasca si fara probleme ii putem scoate din forme. Scosi din forme ii asezam pe un gratar si ii lasam asa pana la racirea completa.


     Cind s-au racit ii taiem felii si ii servim. Sunt foarte pufosi, aromati si gustosi. Unul l-am mancat cat a fost caldut, celalalt a ramas pentru fotografii.


     Spor in toate va doresc,
     Nico





Nicoleta Grófová

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.