ALTE DESERTURI

TURTĂ DULCE DE PARDUBICE (PARDUBICKÉ PERNÍKY)



     Această reţeta mi-a atras atenţia încă de acum 3 ani. Unde este Pardubice nu ştiam la acea vreme, dar mulţimea de comentarii m-a făcut să îmi doresc să încerc această reţeta. În final, anul acesta m-am hotărât să încerc reţeta salvată in trecut şi încă de când am copt turta dulce am ştiut că am făcut alegerea bună.




     Pentru că vă sunt datoare cu un minim de informaţii, trebuie să va spun că Pardubice este un oraş în estul Cehiei, la 97 km de Praga, devenit celebru pentru turta dulce care se face aici şi pentru cursele de cai care sunt cele mai grele şi mai prestigioase de pe continentul european. Personal nu am vizitat această localitate, dar ţinând cont de cursul de ghid turistic pe care l-am făcut şi de informaţiile găsite pe internet despre istoria oraşului, mai-mai că aş vrea să vizitez măcar odată acestă localitate. Ce îmi rezervă viitorul rămâne de văzut.

     INGREDIENTE: Aluat:  500 g zahăr
                                            250 ml apă
                                            1/2 linguriţă bicarbonat de sodiu
                                            1 kg făină
                                            2 ouă
                                            16 g praf de copt
                                            190 g miere de albine
                                            40 g gem de prune

                                Crema:  250 g gem de prune
                                              pesmet de turtă dulce
                                              2-3 linguri rom

                                Glazura de ciocolată:  300 g ciocolată
                                                                     100 g grăsime

     Prepararea aluatului:  Apa cu zahărul se pun la fiert şi când se topeşte zahărul se adaugă bicarbonatul. Acest sirop îl lăsăm la răcit pentru 2-3 ore.
     În siropul rece adăugăm făina, gemul, ouăle, mierea, praful de copt şi gemul de prune. Lucrăm aluatul cu mixerul şi cînd se omogenizează îl ocoperim cu folie alimentară şi îl dăm în cămară până a doua zi (24 ore). Atenţie, nu la frigider!


     A doua zi, pe suprafaţa de lucru presăram multă făină şi luăm cu lingura aluat (2-3 linguri pline) pe care le întindem cu sucitorul în foaie groasă de 4-5 mm. În timpul cât întindem foaia în permanţă o întoarcem de pe o parte pe alta pentru a fi în contact permanent cu făina. Altfel se va lipi de sucitor.
     Cu ajutorul unei forme rotunde decupăm aluatul. Pentru decupare puteţi folosi forma care vă place. După cum se vede din fotografii am folosit o formă rotundă şi una floare.


     Cerculetele de aluat le coacem în tava tapetată cu hârtie de copt, în cuptorul încins la 175°C până încep să îşi schimbe puţin culoarea. Bucăţile de turtă dulce trebuie să fie uşor maronii la bază, dar nu rumenite la suprafaţa lor.






     Bucăţile de aluat care rămân de la decuparea turtei dulci, nu se aruncă. Într-o tavă separată, aşezăm toate aceste bucăţele de aluat, una lângă alta şi cînd umplem tava cu aceste resturi o băgăm la cuptor să se coacă. Această nouă foaie care va rezulta ulterior o vom folosi în prepararea cremei cu care vom umple turta dulce. O vom rupe bucăţele şi o băgăm la robot pentru a o mărunţi. O să obţinem o masă asemănătoare cu pesmetul şi o vom numi pesmet de turtă dulce.


     Prepararea cremei: Într-un castron punem gemul şi pesmetul obţinut, adăugăm romul şi dacă masa este prea vârtoasă (în funcţie de gemul folosit) vom adauga apă fierbinte, pe rând câte o lingură până obţinem consistenţa dorită. La mine nu a fost nevoie să adăug apă fierbinte. Crema nu trebuie să fie foarte moale; trebuie să o putem întinde uşor pe turta dulce.
     Lipim discurile de turtă dulce două câte două cu un strat generos de cremă.


     Prepararea glazurii: Într-un ibric curat (nu foarte larg), topim ciocolata şi adăugăm grăsimea. Se poate adauga ulei; eu am folosit o grăsime specială pentru glazuri care se vinde la noi. Amestecăm până la omogenizare.

     Scufundăm turta dulce în glazura de ciocolată şi apoi o aşezăm în tava de la aragaz tapetată cu hârtie de copt. Va recomand această metodă pentru că nu se lipesc de tavă; cele fără hârtie de copt mi s-au lipit în partea unde s-a scurs ciocolata şi s-au desprins mai greu.


     Sper să vă placă turta dulce încercată de mine în acest an şi să va fac poftă cu ea. Este diferită de cea clasică, dacă observaţi nu se adaugă nici un condiment special pentru turtă dulce. Aceasta este reţeta clasică de turtă dulce de Pardubice şi îmi place să respect reţetele originale atâta timp cât nu modific denumirile lor.




     Servim alături de un ceai fierbinte, simplă, sau chiar şi lângă cafea.



     Sărbători îmbelşugate va doresc, cu mâncare şi voie bună!

     Rămâneţi cu bine,
     Nico


Nicoleta Grófová

2 comentarii :

  1. Vai, ce reteta buna am gasit eu la tine! Ma speriasem cand am citit la ingrediente "pesmet de turta dulce'', ma gandeam, unde sa caut eu acum asa ceva :))))
    Super reteta!. Ma pun la lucru si revin. Pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Merisor, ma bucur ca iti place si iti multumesc pentru vizita. Este foarte gustoasa turta dulce si apreciata mai ales de copii pentru ca este moale si aromata.

      Ștergere

Un produs Blogger.