ROMANIA

MINCIUNELE SAU SCOVERGI (FÁNKY)



    Fašiangy in Slovacia reprezinta perioada de carnavaluri care incepe la Boboteaza si se sfarseste la miezul noptii inainte de Miercurea Cenusii. Urmatoarele 40 de zile sunt zile de post pana la Vinerea Mare de dinaintea Pastelui. Este perioada de tranzitie intre iarna si primavara.
     Tipic pentru perioada carnavalurilor de Fašiangy sunt fánky prajite (minciunele sau scovergi cum se numesc la noi in Telorman). De curiozitate am cautat si pe Dexonline.ro si am gasit aceasta descriere: "Produs de cofetărie preparat din felii de aluat nedospit și prăjit în multă grăsime; uscățică." Sa fac aceasta cautare m-am hotarat dupa ce am descoperit multe retete pe saiturile romanesti in care se folosea drojdie sau praf de copt. Amintirile mele legate de aceste scovergi de la tara, sunt ca erau uscate, subtiri si se intareau cind se raceau. Dupa logica mea, cu siguranta nu contineau drojdie si nici praf de copt....nu de alta, dar in vremurile de demult nu se gasea drojdie pe toate cararile.




     Reteta de fata este dintr-o carte de bucate slovaca cu retete culese de la cititoarele ziarului "Nový Čas pre ženy" si contine un ingredient care pe mine m-a uimit: bere blonda. Nu am mai folosit berea in aluaturi, dar rezultatul a meritat. Iata reteta!

     INGREDIENTE: 700 g faina
                                2 oua
                                1 galbenus
                                1 lingura otet
                                6 linguri zahar pudra + surplus pentru pudrat
                                300 ml bere blonda
                                2 linguri ulei
                                un praf de sare


     Intr-un castron punem faina, iar in mijloc adaugam pe rand ouale, galbenusul, zaharul pudra, otetul, uleiul si berea.


     Framantam un aluat care este neted si elastic.


     Intindem aluatul in foaie subtire. Taiem minciunelele in forma de romburi cu ajutorul rolei de saratele. Le crestam in mijloc si inainte sa le prajim una dintre parti o trecem prin gaura din mijloc, astfel se obtine forma specifica a minciunelelor.






     Prajim minciunelele in uleiul incins pana devin aurii si le scoatem pe servetele absorbante. Am observat ca aluatul nu absoarbe uleiul, deci nu sunt pline de ulei.


     Le servim pudrate cu zahar pudra din belsug. Sunt foarte bune calde, copii le-au mancat cu pofta cu gem sau dulceata, merg foarte bine si cu un pahar de lapte. Mie mi-au placut asa simple, pudrate cu zahar.












     Sa aveti pofta prieteni!
     Nico


Nicoleta Grófová

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.