TORTURI SI PRAJITURI

TORT ARLECHIN



     Acei dintre dumneavoastra care ma cunoasteti si pe facebook, stiti ca acesta a fost tortul pe care l-am pregatit de ziua mea. Nu sunt experta in torturi si de aceea la acest capitol blogul meu este deficitar, dar eu personal nu am o mare problema din aceasta cauza. Consider ca experti in torturi sunt numai cofetarii, imi place sa gatesc dar totusi sa ma ridic la rangul de cofetar nu vreau si nu ma pasioneaza. Am vazut ca in Romania este o fobie a torturilor, a celor decorate cu pasta de zahar, martipan etc. si va spun sincer ca mi-as dori sa incerc multe dintre torturile care ruleaza pe internet. Ma intereseaza daca si gustul este pe masura decoratiilor de la exterior. Aceasta este marea mea dilema.
     Revenind la tortul meu, pot sa va spun ca este din cartea de bucate tiparita de Institutul culinar din Praga si este o reteta usoara si foarte gustoasa. Pe mine m-a cucerit acest tort si cu siguranta il voi mai repeta si cu alte ocazii.

     INGREDIENTE: Pentru blat:  200 g zahar pudra
                                                  200 g albus de ou
                                                  100 g galbenus de ou
                                                  150 g faina
                                                  50 g cacao
                                                  70 ml ulei

                               Pentru creme: 1 l smantana dulce
                                                     150 g ciocolata amara
                                                     zahar pudra dupa gust pentru frisca

                                                     5 linguri gem acrisor (capsuni)
                                                     cacao pentru decor


     Pregatirea cremei ganache de ciocolata:

     Intr-o cratita punem 500 ml smantana dulce. Ciocolata amara o rupem bucatele si o adaugam peste smantana. Punem cratita la foc mic pe aragaz amestecand continuu. Cind ciocolata s-a topit si incepe sa clocoteasca oprim focul. Lasam compozitia sa se raceasca si apoi o dam la rece la frigider pana seara.


     Legat de acest ganache de ciocolata, vreau sa va spun ca in Slovacia se numeste "frisca frantuzeasca" respectiv "parížska šľahacka" si intotdeauna trebuie lasata la rece minim 12 ore. Va recomand sa o pregatiti dimineata, seara asamblati tortul si a doua zi il serviti.

     Pregatirea blatului:

     Cateva date tehnice - cele 200 g de albus de ou le-am obtinut din aproximativ 6 oua, iar cele 100 g de galbenus au fost exact echivalentul celor 6 galbenusuri. In functie de cat de mari sunt ouale folosite de dvs. numarul lor poate varia. In orice conditii va recomand sa cantariti atat galbenusurile cat si albusurile.
     Albusurile le batem spuma cu un praf de sare; cind obtinem spuma de albusuri adaugam 50 g de zahar pudra si mixam cat sa se topeasca zaharul.
     Galbenusurile le frecam spuma cu un praf de sare cat sa se inchida la culoare, apoi adaugam cele 150 g de zahar pudra ramase. Mixam pana isi maresc volumul si mai departe adaugam treptat uleiul mixand in continuare.


     Compozitia obtinuta o turnam peste albusurile spuma, incorporam si adaugam treptat faina si cacaua, amestecand incet sa nu se lase. Turnam in forma reglabila de tort unsa cu ulei si tapetata cu faina.


     Coacem in cuptorul incins la 160°C pentru 25-30 minute sau pana cind blatul trece testul cu scobitoarea.


     Lasam sa se raceasca in forma.

     Asamblarea tortului:

     Blatul dupa ce s-a racit il taiem in trei parti egale.
     Crema ganache rece o mixam la viteza mica pana incepe sa se intareasca si isi mentine forma.
     Preparam frisca din 500 ml smantana (smantana ramasa) si zahar pudra dupa gust.
     Pe un platou asezam prima parte de blat pe care il ungem cu un gem acrisor. Am folosit gem de capsuni si pot sa vi-l recomand ca fiind o combinatie perfecta. Retineti: gemul trebuie sa fie acrisor.
     Avand cele 2 tipuri de frisca pregatite, cea clasica cat si cea cu ciocolata, alternativ, incepand cu cea cu ciocolata si continuand cu frisca clasica, cu ajutorul a 2 dispozitive pos pentru fiecare tip de frisca, incepem sa spritam pe blat, incepand de la exterior catre interior, alternativ cum am spus, cate un rand de ganache de ciocolata, frisca, ganache si tot asa pana toata suprafata este acoperita cu crema. Adaugam cel de al doilea blat, fara sa presam si la fel spritam alternativ, de la exterior catre interior, incepand de aceasta data cu frisca si continuand cu crema ganache, alternandu-le pana intreaga suprafata a blatului este acoperita cu creme. Se aseaza ultima felie de blat pe care dupa acelasi principiu spritam cremele, prima spritata va fi ganache-ul de ciocolata.
     Feliile de blat nu le-am insiropat, dar totusi va recomand sa le insiropati cu putina zeama de compot de capsuni sau cu un alt compot.
     Dam tortul la rece pana a doua zi cind il taiem si il servim. Inainte de servire il presaram cu cacao.




     Sper sa va fi placut tortuletul meu si imi doresc ca reteta sa va ajute si sa va inspire.

     Toate cele bune,
     Nico



Nicoleta Grófová

4 comentarii :

  1. LA MULTI ANI inca o data !
    Si nu mai critica tortul acesta , ca sigur nu mai e nimic din el....
    Te astept cu mare drag la Campania mea de sarbatoare :http://sidyskitchen.blogspot.ro/2014/03/campanie-de-sarbatoare.html
    Te tzuc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos Sidy de urari si de invitatie. O sa incerc sa particip cu o reteta, in limita timpului, dar vreau si sper sa reusesc. Te pup si eu cu drag, Nico

      Ștergere
  2. Wow , cel mai misto (scuze) tort pe care l-am vizualizat in acest an ; si mie-mi plac torturile mai pamantene , nu cele extrem de elaborate . Al tau este PERFECT , Nico !
    LA MULTI ANI !
    Imi pare bine ca ti-am descoperit blogul si mai ales c-am avut posibilitatea sa ma si abonez prin mail . :) .
    Am retinut reteta in caietelul meu ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Diana, iti multumesc frumos de urari si aprecieri. Mi-a placut mult faza cu "torturi pamantene".... ai dreptate. Numai bine iti doresc, Nico.

      Ștergere

Un produs Blogger.