TORTURI SI PRAJITURI

CREMES IUGOSLAVIA (JUHOSLOVANSKÝ KRÉMEŠ)



      Aceasta prajitura ar putea fi denumita si cremes cu nuca sau cremes iugoslav. Este o prajitura care se intalneste sub aceste denumiri in bucataria slovaca. Cu toate acestea eu mi-am permis sa o denumesc altfel pentru ca stiind cum sunt romanii interesati de capra vecinului, mi-a fost teama sa nu apara cineva si sa spuna "nu este asta cremes iugoslav....am fost eu acolo si era altfel" . Carcotasi, este cremes cu nuca ca in Slovacia.
     Prajitura am facut-o acasa inainte de a pleca in concediu, este facuta tarziu in noapte si de la oboseala nu am avut dispozitia pentru fotografiat etapele. Fotografiile le-am facut in Muntii Tatra la 1351 m altitudine. Cremesul ne-a indulcit dupa pranz in primele zile de concediu. Este minunat!




     INGREDIENTE: 400 g aluat foietaj

                               Foaie cu nuca: 5 oua
                                                     200 g zahar tos
                                                     80 g nuci macinate
                                                     4 linguri faina
                                                     1/2 pliculet praf de copt

                               Crema: 500 ml lapte
                                          5 linguri faina
                                          1 pachetel zahar vanilat sau o pastaie de vanilie
                                          250 g unt
                                          200 g zahar pudra
                                          3 linguri rom

     Pregatirea foilor din aluat foietaj: Aluatul foietaj il impartim in doua. Intindem doua foi de marime egala pe care le-am copt pe fundul tavii in care m-am hotarat sa coc foaia cu nuca. Tava folosita de mine a avut dimensiuni de aprox. 35x25 cm. Inainte de baga la cuptor foile din aluat foietaj le sptropim cu apa rece. Coacem foile in cuptorul incins la 180°C pana se rumenesc.

     Pregatirea foii cu nuca: Albusurile le separam de galbenusuri si le batem spuma cu un praf de sare. Adaugam treptat zaharul si apoi galbenusurile unul cate unul. La final adaugam faina amestecata cu praful de copt si nuca macinata. Cind compozitia este omogena o turnam in tava tapetata cu hartie de copt. Coacem in cuptorul incins la 180°C pana se rumeneste la suprafata si trece testul cu scobitoarea. Acest aluat se umfla foarte tare la copt, aproape sa iasa din tava, dar dupa ce se raceste si oprim focul se va lasa, iar foaia obtinuta va avea o grosime de aproximativ 0,5-1cm. Lasam sa se raceasca in tava.

     Pregatirea cremei: Jumatate din lapte il punem pe foc la incalzit. Cealalta jumatate o amestecam cu faina si zaharul vanilat sau pastaia de vanilie. Cind laptele s-a incalzit, adaugam amestecul de lapte si faina. De preferat este sa il turnam print-o sita deasa ca sa nu avem cocoloase de faina. Cind incepe sa clocoteasca si masa s-a ingrosat, luam de pe foc si amestecam pana se raceste pentru a nu se forma crusta la suprafata cremei.
     Separat, frecam spuma untul la temperatura camerei cu zaharul pudra. Incepem sa adaugam treptat cate o lingura din crema de vanilie si batem in continuare pana incorporam toata crema. Adaugam romul si crema este gata.
     Daca doriti, puteti folosi budinca de vanilie in locul acestei creme cu faina. Crema de vanilie o preparam din 500 ml lapte cu 40 g praf budinca de vanilie. Nu uitati sa adaugati la final romul!

     In tava in care am copt blatul cu nuca, punem prima foaie de aluat foietaj. Intindem peste ea uniform jumatate din crema, asezam blatul cu nuca si apoi intindem uniform crema ramasa. Acoperim cu ultima foaie de foietaj si dam la rece pana a doua zi. De preferat este sa o acoperim cu hartie de copt si apoi cu un fund de lemn pentru a se presa putin.
     A doua zi o taiem cuburi sau dreptunghiuri micute, presaram cu zahar pudra si servim.

Luky, care vroia sa ma intepe inima de frica sa nu imi cada farfuria din poza










     Sa aveti pofta prieteni!
     Nico

     PS: La multi ani tuturor femeilor! In loc de un buchet de flori va las o briza proaspata de aer de munte...



Nicoleta Grófová

5 comentarii :

  1. Ce combinatie interesanta cu foietaj si blat cu nuca! Am sa salvez reteta s-o incerc si eu.
    Multumesc pentru inspiratie! Pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos pentru comentariu. Prajitura-i buna, nu vei fi dezamagita. Toate cele bune!

      Ștergere
  2. Interesant , imi place ... am salvat-o :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Faina prajitura, frumos concediu :) Cred ca ai avut emotii la poze, dar a meritat, au iesit minunate. Mi-a placut mult faza cu "capra vecinului", stiu ca asa e :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos Simona, ma bucur daca iti place prajitura...cat si "capra vecinului". Sa ne auzim cu bine!

      Ștergere

Un produs Blogger.